FAQ

Hoe gaat In Motion Personal Coaching te werk?

Maakt het uit in welk land ik woon?

Nee, helemaal niet. Alles verloopt online, via de In Motion Coaching app of via mail

Wat maakt de online coaching van In Motion Coaching zo speciaal?

De coaching is gebaseerd op wetenschappelijke feiten. Tegenwoordig zijn er elke dag nieuwe diëten, trends of middeltjes die ongeziene resultaten garanderen. Je mag er gerust in zijn dat dit niet tot mijn aanpak behoort. Is iets wetenschappelijk bewezen? Dan kan ik het gebruiken om jou te helpen, anders niet. 

Ook bekijk ik iedere individu apart. Ik ben ervan overtuigd dat niemand dezelfde aanpak nodig heeft. Individualisatie is dan ook een steunpilaar van de coaching.

Is het wel mogelijk om resultaten te garanderen zonder elkaar te zien?

Absoluut. Via online coaching kan je vaak zelfs meer resultaat bereiken. Er is namelijk geen sprake meer van agenda’s die je moet afstemmen met je coach, je kan kiezen wie jou begeleidt, je hebt op elke plek contactmogelijkheden met je coach etc.

Nog niet overtuigd? Aarzel niet om mij een berichtje te sturen!

Wat gebeurt er nadat ik het invulformulier heb ingevuld?

Nadat je het formulier hebt ingevuld, zal ik je een gedetailleerd intakeformulier toesturen. Het is belangrijk dat je alle vragen zo specifiek mogelijk beantwoordt, aangezien ik deze input gebruik om jouw programma op te stellen

Kort daarna zal ik je een mail sturen met een betaallink. Eens de betaling in orde is, start ik met het opstellen van jouw persoonlijk programma. Reken hier enkele dagen alvorens dit klaar zal zijn

Hoe lang duurt het voor ik een antwoord krijg?

Ik probeer jouw vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. In de meeste gevallen kan je een antwoord verwachten binnen 24 uur.

Wat gebeurt er wanneer mijn inschrijving voorbij is?

Voor het einde van jouw registratie periode zal ik een mail sturen waarin je de optie hebt om te verlengen.

Annuleringsbeleid

Eens je betaling in orde is, is er geen mogelijkheid tot terugbetaling.

Is een fitnessabonnement noodzakelijk?

Nee, je kan kiezen voor een programma dat je thuis kan doen. Maar bij voorkeur ga je wel naar de fitness, aangezien de mogelijkheden dan veel groter zijn.

Hoe neem ik contact op indien ik een vraag heb?

Elke contact gebeurt via e-mail of Whatsapp.

Hoe ziet het wekelijks contactmoment eruit?

Wekelijks wordt er een specifieke dag afgesproken om progressie te bekijken en eventuele aanpassingen te doen. Op de afgesproken dag verwacht ik dat je de benodigde documenten (progressiefoto's, gewicht, training...) upload in jouw persoonlijke map via Google Drive. Ik zal deze documenten grondig bekijken en de bijgewerkte documenten terug in deze map uploaden voor de komende week.

Online personal coaching

Wat is personal coaching?

Via onze online personal coaching kan je overal begeleiding krijgen waar je maar wil en heb je jouw personal trainer altijd bij je. In Motion Coaching helpt je bij het behalen van je fysieke doelstellingen. Of je nu gewicht wil verliezen, gewicht wil bijkomen of gewoon betere voedingsgewoontes wil aanleren, alles is mogelijk met de juiste motivatie, inzet en begeleiding. Naast de fysieke doelen wordt er ook rekening gehouden met heel wat andere aspecten zoals slaap, stress, motivatie etc. Individualisatie staat centraal en iedereen ontvangt een programma, advies en coaching op maat en aangepast aan zijn/haar levensstijl, ervaring en voorkeuren.

Wat doet een personal coach?

Via online personal coaching leer ik je hoe je een gezondere levensstijl kan leiden. Als online personal coach kijk ik samen met jou hoe je voeding- en trainingsgewoontes verbeterd kunnen worden. Je ontvangt gepersonaliseerd voedingsadvies en een op maat gemaakt trainingsprogramma. Hierbij wordt rekening gehouden met je levensstijl, ervaringen en doelen. Wil je graag gewicht verliezen of net spiermassa opbouwen? Heb je nood aan een gezondere levensstijl? Dan is online personal coaching zeker iets voor jou.

  • Na je aanmelding voor online personal coaching zal je een uitgebreide vragenlijst toegestuurd krijgen die alle nodige vragen bevat om een persoonlijk programma op te stellen. Het is belangrijk dat je deze vragen zo goed mogelijk invult, om een goed beeld te geven van jezelf en wat je wil bereiken.
  • Aan de hand van jouw antwoorden zal een gepersonaliseerd trainingsschema en voedingsadvies opgesteld worden waarmee we samen aan jouw doelen gaan werken.
  • Elke week wordt er een contactmoment ingepland waarop we samen gaan kijken hoe de afgelopen week verlopen is en of het noodzakelijk is om dingen aan te passen, enerzijds om progressie te garanderen en anderzijds om het programma nog persoonlijker te maken.

Klaar om samen aan je doelen te werken?

Hoe word je personal trainer?

Mijn naam is Niels en ik ben een gediplomeerd personal trainer. Fitness is al van jongs af aan een passie van mij, waardoor ik besloot een opleiding te volgen om personal trainer te worden en mijn passie met anderen te kunnen delen.

Behaalde diploma’s:

  • Henselmans Personal Trainer Cursus
  • EXOS Fitness Specialist
  • Poliquin Foundations of periodization and program design

Binnen de diensten die ik aanbied, sta jij als individu centraal. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen een andere aanpak nodig heeft en dat er geen kant en klare schema's of programma's zijn die voor iedereen even effectief zijn. Iedereen is uniek en heeft nood aan een uniek programma. Ik zal dan ook niet meegaan in de populaire hypes en trends, maar mij baseren op wetenschappelijk onderbouwde en bewezen feiten. Enkel op deze manier kan ik een optimale progressie garanderen.

Via online personal coaching, online voedingscoaching of eenmalig voedingsadvies wil ik mensen helpen de beste versie van zichzelf te worden. Wil je jouw vetpercentage verlagen en dus gewicht verliezen om eindelijk terug in de broek van enkele jaren geleden te geraken? Wil je jezelf zelfzekerder voelen in je vel? Heb je moeilijkheden met het opbouwen van spiermassa en wil je al lang een gespierdere look? Of wil je een gezondere levensstijl opbouwen? 

Let's go!

Voedingscoaching en voedingsadvies

Wat doet een voedingscoach?

Als online voedingscoach help ik jou met het aanleren van een gezonder voedingspatroon. Het is niet de bedoeling dat je jouw levensstijl en voedingsgewoontes opeens helemaal gaat veranderen. Stap voor stap gaan we kijken hoe je betere beslissingen kan maken die zullen leiden tot de beste versie van jezelf. Of je nu gewicht wil verliezen of juist meer spiermassa wil opbouwen, samen kunnen we je doel bereiken!

Lees meer over online voedingscoaching

Wat is gezonde voeding?

Een goed voedingspatroon is uitermate belangrijk voor ons lichaam. Helaas denkt men hierbij vaak aan een strikt dieet. Dit is iets wat ik wil veranderen. Een gezond voedingspatroon betekent namelijk niet dat je je lievelingseten niet meer mag eten. Wanneer je kiest voor voedingscoaching bereken ik hoeveel je best eet en geef ik persoonlijk voedingsadvies. Daarbij leg ik je uit hoe je nog steeds van je lievelingseten kan genieten en toch resultaten behaalt. Elke week is er een contactmoment ingepland zodat ik jouw progressie kan evolueren en aanpassingen kan maken indien nodig.

Klaar om te starten? 

Waarom kiezen voor online voedingscoaching?

Via online voedingscoaching kan je rekenen op een kosteneffectieve maar zeer intensieve begeleiding. Wanneer je zou kiezen voor fysieke voedingsbegeleiding heb je slechts één keer om de zo veel tijd een contactmoment met de persoon die jou begeleidt. Bij online voedingsbegeleiding is dit helemaal niet het geval en heb je ongelimiteerde contactmogelijkheden met je coach. Ik sta 24/7 voor je klaar om vragen te beantwoorden, je te motiveren en te kijken hoe we op een efficiënte manier je doel kunnen bereiken. 

Dit bespaart jou niet alleen veel geld, maar ook veel moeite. 

Maken koolhydraten voor het slapengaan ons dik?

Koolhydraten eten na 18-19u wordt door velen aanzien als een ideale manier om dik te worden. Het idee dat hier achter zit is dat het lichaam de neiging zal hebben deze koolhydraten op te slaan als vet, aangezien dit overbodige voedingsstoffen zijn. Toch blijkt dit weer een van de vele mythes te zijn die bestaan omtrent voeding.

Deze aanname is gebaseerd op feiten die ondertussen werden achterhaald. Het zou namelijk net voordelig zijn om een koolhydraat- en eiwitrijke maaltijd te consumeren 2-4u voor het slapengaan, aangezien het zorgt voor het herstel van het lichaam en het de slaapkwaliteit kan verbeteren.

Wil je leren hoe je een gezondere levensstijl kan leiden, gewicht kan verliezen of spiermassa kan opbouwen? Via online personal coaching, online voedingscoaching of eenmalig voedingsadvies kan je dit doel zeker bereiken. Aarzel zeker niet om contact op te nemen indien je nog vragen hebt.

Intermittent fasting: het wondermiddel om af te vallen?

Intermittent fasting wil simpelweg zeggen dat je gaat vasten in intervallen, ofwel een bepaalde periode van de dag niets eten en dan al je calorieën consumeren binnen een kort tijdsvenster. Deze methode wordt vaak gebruikt in perioden waarin men probeert gewicht te verliezen. Het uitstellen van je eerste maaltijd van de dag heeft als voordeel dat je later grotere maaltijden kan consumeren en toch binnen je calorieëntarget blijft. Intermittent fasting is tegenwoordig heel populair en velen beweren dat ze dankzij deze methode meer afvallen. Zit hier enige waarheid in?

Het feit dat intermittent fasting effectiever zou zijn blijkt één van de vele mythen in de fitnesswereld. Het is even efficiënt als een “normaal dieet”, indien het goed geïmplementeerd wordt. Het kan een zeer goede manier zijn om vet te verliezen, maar is zeker niet voor iedereen weggelegd. Uiteindelijk komt het er op neer dat energiebalans nog steeds het belangrijkste is in combinatie met een consistente en gezonde levensstijl.

Wil je leren hoe je een gezondere levensstijl kan leiden, gewicht kan verliezen of spiermassa kan opbouwen? Via online personal coaching, online voedingscoaching of eenmalig voedingsadvies kan je dit doel zeker bereiken. Aarzel zeker niet om contact op te nemen indien je nog vragen hebt.

Is een weegschaal betrouwbaar om je vetpercentage te meten?

Veel mensen maken gebruik van een digitale weegschaal om hun vetpercentage te meten. Ook in zowat elke fitness kan je zo’n toestel terugvinden. Maar is zo’n weegschaal wel in staat om ons vetpercentage accuraat te meten? Of zijn er andere, effectievere methodes?

Digitale weegschalen waarmee het vetpercentage kan gemeten worden zijn BIA-weegschalen ofwel weegschalen die gebruik maken van bio-elektrische impedantie analyse. Deze techniek is gebaseerd op veranderingen in elektrische geleiding van vetvrije massa (VVM) en vetmassa (VM). Deze toestellen sturen een elektrische geleding door het lichaam via de voeten, handen of beiden. Het toestel meet dan hoe snel de stroom door het lichaam heen gaat ofwel hoeveel weerstand er is voor deze geleiding. Er wordt dan gekeken naar de laagste impedantiewaarde, aangezien hiermee vetvrije massa kan bepaald worden. Het is namelijk zo dat spieren, bloed en organen een hoge hoeveelheid water en elektrolyten bevat, waardoor er een slechtere geleiding is van de elektrische stroom.

Een elektrische weegschaal die je vetpercentage meet aan de hand van BIA is geen accurate methode. Er zijn te veel factoren die het resultaat kunnen beïnvloeden. Het is zelfs zo dat er geen enkel toestel is dat ons vetpercentage 100% nauwkeurig kan berekenen. Echter zijn er wel betere methodes zoals DEXA, densiometrie etc., maar ook deze kunnen vetpercentage niet perfect meten. Wil je zien of je progressie maakt? Maak dan geregeld progressiefoto’s en doe omtrekmetingen. Wat je visueel ziet is nog steeds de beste manier om te zien of je op de goede weg bent of niet.

Wil je leren hoe je een gezondere levensstijl kan leiden, gewicht kan verliezen of spiermassa kan opbouwen? Via online personal coaching, online voedingscoaching of eenmalig voedingsadvies kan je dit doel zeker bereiken. Aarzel zeker niet om contact op te nemen indien je nog vragen hebt.

Leptine, wat is dat?

Leptine: het anti-honger hormoon

Leptine is een hormoon dat wordt afgegeven door de vetcellen in ons lichaam en is verantwoordelijk voor de regulatie van de energiebalans en eetlust. Algemeen wil dit zeggen dat een grote hoeveelheid leptine zorgt voor een verhoogd energieverbruik en minder honger.

Indien iemand begint met een periode van gewichtsverlies zal de hoeveelheid vetmassa in het lichaam stilaan verlagen. Een verlaging van vetmassa gaat gepaard met een verlaging van de hoeveelheid leptine in het lichaam, aangezien de vetcellen verantwoordelijk zijn voor de afgave van het hormoon. Dit betekent dus dat energieverbruik zal afnemen en eetlust gaat toenemen. Daarom wordt leptine ook wel het anti-hongerhormoon genoemd.

Aangezien een verlaging van leptine de eetlust laat toenemen tijdens een periode van diëten, is dit voor velen de reden dat hun dieet mislukt. Van zodra honger toeneemt hebben ze de neiging meer te gaan eten, waardoor ze terug in een energie overschot komen en vetmassa weer gaan bijwinnen. Het hormoon reguleert terug en het groter hongergevoel verdwijnt, ten koste van het gewicht dat er terug bijgekomen is. Dit wordt ook wel yo-yo diëten genoemd.

Het is hoogstwaarschijnlijk onmogelijk om je lichaam te manipuleren en te doen geloven dat je vetmassa hoger is dan in realiteit. De toename van energieverbruik ten gevolge van een verhoogde inname van koolhydraten is zeer beperkt en leptine waarden reageren niet op je acute energiebalans. Wat wel zorgt voor de regulatie van leptine waarden is de totale vetmasssa in je lichaam en de cumulatieve energiebalans na verloop van tijd. Een refeed verliest daarmee dus zijn nut, aangezien het vaak zal leiden tot een toename in vetmassa.

Wil je leren hoe je een gezondere levensstijl kan leiden, gewicht kan verliezen of spiermassa kan opbouwen? Via online personal coaching, online voedingscoaching of eenmalig voedingsadvies kan je dit doel zeker bereiken. Aarzel zeker niet om contact op te nemen indien je nog vragen hebt.

Tips voor een gezonde levensstijl

Hoe spiermassa opbouwen?

Hypertrofie, een synoniem voor het opbouwen van spiermassa of simpelweg spiergroei, is iets wat iedereen in de fitness gemeenschappelijk heeft.

Om je spiermassa op een zo efficiënt mogelijke manier te verhogen moet je rekening houden met 3 algemene principes die voor iedereen gelden:

  • Mechanische spanning
  • Metabole stress
  • Spierschade

Ga niet onnodig de pump of spierpijn nastreven. Dit zijn geen goede indicatoren van een efficiënte training. Focus in de plaats daarvan op het uitvoeren van je oefeningen met een correcte techniek en het systematisch toepassen van progressive overload. Enkel zo geef je je lichaam een reden om te groeien en dus spiermassa aan te komen.

Wil je leren hoe je een gezondere levensstijl kan leiden, gewicht kan verliezen of spiermassa kan opbouwen? Via online personal coaching, online voedingscoaching of eenmalig voedingsadvies kan je dit doel zeker bereiken. Aarzel zeker niet om contact op te nemen indien je nog vragen hebt.

Hoe begin je een gezonde levensstijl?

Een gezonde levensstijl is voor iedereen essentieel. Helaas is dit voor velen een enorme opgave. Daarom is een personal coach een interessante optie. Als personal coach zal ik je vertellen wat je best kan eten en geef ik je een persoonlijk trainingsschema op basis van je ervaring en voorkeuren. Op deze manier kan ik je steunen en motiveren om je doelen te bereiken. Elke week is er een contactmoment zodat ik jouw progressie kan evolueren en aanpassingen kan maken indien nodig.

Klaar om samen aan jouw doelen te werken?

Circadiaans ritme: Wat is het effect op ons lichaam?

Het circadiaans ritme is simpel gezegd een dagelijkse cyclus waarbinnen onze biologische activiteiten plaats vinden. Je zou kunnen zeggen dat ons circadiaans ritme een interne klok is die elk systeem in ons lichaam reguleert. Zo reguleert het onder andere onze hormoonproductie, metabolisme, slaap, temperatuur…

Het hebben van een vast dagelijks ritme is uitermate belangrijk voor het optimaal functioneren van ons lichaam. Probeer daarom een vast dagschema te hanteren wat betreft voeding, slaap, training, werk… Uiteraard is dit niet 100% mogelijk, aangezien ons leven nu eenmaal niet altijd hetzelfde verloopt. Controleer daarom wat je zelf in de hand hebt, aangezien de negatieve gevolgen van een onregelmatig circadiaans ritme groot kunnen zijn.

Wil je leren hoe je een gezondere levensstijl kan leiden, gewicht kan verliezen of spiermassa kan opbouwen? Via online personal coaching, online voedingscoaching of eenmalig voedingsadvies kan je dit doel zeker bereiken. Aarzel zeker niet om contact op te nemen indien je nog vragen hebt.

Moet je spierpijn, oftewel DOMS, nastreven?

DOMS of Delayed Onset Muscle Soreness, beter bekend als spierpijn is een veelvoorkomend fenomeen wanneer ons lichaam nieuwe soorten van intensieve inspanning ervaart.

Iedereen heeft al wel eens last gehad van enorme spierpijn de dagen na een intense training of na een lange tijd niet meer getraind te hebben. De ene heeft er weinig last van terwijl iemand anders er net heel veel last van heeft. Velen streven naar deze spierpijn en zien het als een teken van een effectieve training. Indien ze geen spierpijn ervaren wordt dit vaak geassocieerd met het feit dat ze niet hard genoeg trainen en dus niet het maximale uit hun training halen.

DOMS of spierpijn is zeker en vast geen indicatie voor een goede training. Het is een natuurlijk fenomeen dat optreedt bij de blootstelling aan een nieuwe stimulus en zal verminderen door het repeated bout effect. DOMS moet dus zeker niet nagestreefd worden aangezien het niet correleert met een grote spiertoename. Trainen met spierpijn is perfect mogelijk zo lang het je techniek niet beïnvloedt, aangezien dit kan leiden tot ongewenste blessures.

Wil je leren hoe je een gezondere levensstijl kan leiden, gewicht kan verliezen of spiermassa kan opbouwen? Via online personal coaching, online voedingscoaching of eenmalig voedingsadvies kan je dit doel zeker bereiken. Aarzel zeker niet om contact op te nemen indien je nog vragen hebt.

Anabolic window: 30 min? Bestaat het?

In de fitness zie je heel vaak dat er een proteïne shake gedronken wordt vlak na de training. Velen zijn er vast van overtuigd dat het absoluut noodzakelijk is om zo snel mogelijk eiwitten binnen te krijgen om te voorkomen dat je lichaam in een katabole staat geraakt. Het idee is dat je binnen 30-60min na je training eiwitten moet consumeren aangezien spieren beschadigd geraken tijdens krachttraining en deze zo snel mogelijk moeten hersteld worden. Dit fenomeen wordt het anabolic window genoemd. Indien je dit window mist zou je training eigenlijk voor niks geweest zijn volgens sommigen.

Het anabolic window bestaat wel degelijk, alleen krijgt het vaak een foute betekenis. Het anabolic window is namelijk het volledige proces van spiergroei dat na een trainingssessie plaatsvindt en kan dus tot zelfs 72 uur duren in plaats van de 30-60 min na de training zoals velen beweren. Gedurende het anabolic window is er de grootste potentie om spiereiwit op te bouwen. Naarmate iemand gevorderder wordt zal het anabolic window aanzienlijk kleiner worden en zal post-workout voeding steeds belangrijker worden.

Wil je leren hoe je een gezondere levensstijl kan leiden, gewicht kan verliezen of spiermassa kan opbouwen? Via online personal coaching, online voedingscoaching of eenmalig voedingsadvies kan je dit doel zeker bereiken. Aarzel zeker niet om contact op te nemen indien je nog vragen hebt.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x